طراحی سایت چیست؟

5/5
طراحی سایت با پیشرف تکنولوژی و گسترده تر شدن کسب و کار اینترنتی، هر روز رونق بیشتری چیدا می کند. اما چیزی که باید به آن توجه کرد این است که طراحی وب ‌سایت چگونه انجام می شود، مراحل آن چیست و اینکه از کجا و چطور شروع کنیم. همچنین شرایط طراحی وب و میزان هزینه‌های آن از دیگر مواردی است که باید در نظر گرفت. تاپ سایت قصد دارد در این مقاله به سوالات شما پاسخ دهد پس در ادامه با ما همراه باشید!

در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی حرکت از کسب و کار های سنتی به سوی کسب و کار های اینترنتی، طراحی سایت بیشتر از گذشته رونق گرفته است. هر روزه تعداد سایت های زیادی ساخته می شود و اکثر کسب و کار ها به سوی اینترنتی شدن روی می آورند. شما برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی نیازمند طراحی یک وب سایت قوی هستید. اما در ابتدا باید بدانید که “طراحی سایت” چیست.

در این مقاله قرار است مفهوم طراحی وب سایت، تاریخچه آن، مراحل طراحی و همچنین متوسط هزینه های طراحی سایت را با شما کاربران عزیز بررسی کنیم.

طراحی سایت با تاپ سایت

طراحی سایت چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از اینکه “طراحی سایت چیست” داشته باشیم، باید بگوییم طراحی سایت یعنی طراحی و ساختن یک وب سایت یا بهینه سازی آن و یا ری دیزاین یک سایت قدیمی در بستر اینترنت.

طراحی سایت یا وب دیزاین (Web-Design) به مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع‌رسانی، معرفی شرکت و ارائه محصولات آن گفته می‌شود. طراحی سایت پروسه ای از لایه‌سازی صفحه های وب، تولید محتوا، طراحی گرافیک و رعایت کردن اصول سئو تشکیل شده است.

اما بیایید از ابتدا و اینکه طراحی سایت چگونه بوجود آمد شروع کنیم.

تاریخچه طراحی وب سایت چیست؟

تیم برنرزلی، مخترع وب، در سال 1991 اولین وب سایت را راه اندازی کرد و نامش به عنوان اولین سازنده وب به ثبت رسید. در نخستین وب سایت، از ابرمتن و ارتباط برای ارسال ایمیل استفاده شد. اگر این وب سایت را مشاهده کنید متوجه می‌شوید که طراحی ساده و ابتدایی دارد. اما همین وب سایت در زمان خود به عنوان یک شاهکار رونمایی شد. در این سایت ساده متنی هیچ‌گونه گرافیک، تصویر و حتی رنگ‌بندی به کار نرفته. اما همین موثرترین گام برای ترقی کسب و کارها بود.

این سایت هنوز هم در دسترس است، برای دیدن اولین وب سایت اینجا کلیک کنید.

مراحل طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت 4 مرحله اصلی دارد که در ادامه هر کدام را برای شما شرح می‌دهیم.

  • مرحله اول: طراحی وایر فریم

در مرحله اول، یعنی “طراحی وایر فریم”، ابتدا باید با در نظر گرفتن نوع سایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از سایت طراحی کنیم. این نمای کلی شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت و جایگاه و چیدمان المان ها و عناصر است.

  • مرحله دوم: طراحی گرافیک سایت

در مرحله دوم که “طراحی گرافیک سایت” است، پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت، باید سایت را طراحی کنیم. در این مرحله طبق نوع سایت یا کسب و کار اینترنتی و با استفاده از ابزار های مخصوص گرافیک و رنگ بندی سایت انجام می شود.

  • مرحله سوم: کدنویسی و برنامه نویسی

حالا در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم وورک اختصاصی برنامه نویسی، برای مدیریت سایت با توجه به نوع سایت و نیاز مشتری استفاده کرد. تصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز مشتری انجام می شود.

  • مرحله چهارم: راه اندازی سایت

بعد از سه مرحله قبلی، سایت را در بستر جهانی اینترنت راه اندازی می کنیم.در این مرحله یک “هاست” و “دامنه” مناسب تهیه می کنیم و سپس سایت را پیکر بندی می کنیم و در دسترس همگی قرار می دهیم.

انواع طراحی سایت

  • ایستاتیک (Static Website)

در سایت های ایستاتیک یا ایستا تنها قسمت فرانت‌اند انجام می‌شود. در ابتدا بیاید یاد بگیریم فرانت اند چیست.

فرانت اند یعنی طراحی بخش ها و کدهایی از سایت که در معرض دید عموم مردم قرار می گیرد.

پس در این نوع طراحی مطالب و محتویات سایت فقط برای یک بار جمع آوری و هرکدام از صفحات سایت به صرت جداگانه طراحی بارگذاری می سوند. در این سایت‌ها هرگونه تغییر باید توسط طراح و کارشناس سایت انجام شود. از این مدل معمولا برای طراحی وب سایت های معرفی (که تا مدت‌ها محتوای آن تغییر نمی کند) استفاده می‌شود.

  • دینامیک (Dynamic Website)

در طراحی سایت های دینامیک یا پویا، هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند برنامه‌نویسی می‌شوند. پیش تر یاد گرفیتم که فرانت اند چیست و اکنون می خواهیم درباره ی بک اند توضیح مختصری دهیم.

در طراحی بک اند، تمامی امکانات و عملکرد های سایت که حتی توسط کاربران قابل دیدن نیستند نیز کدنویسی می شود.

سایت‌های پویا نیاز به تغییر مداوم محتوا دارند. این سایت ها باتوجه به کاربرد سایت، طراحی شده و توسعه پیدا می‌کنند. در این سایت ها برنامه نویس باید وب سایت را پویا نگه دارد و باید اسکریپتی را طراحی کند که سایت به طور کامل پویا باشد.

هزینه طراحی سایت چگونه است؟

هزینه ای که شما برای طراحی سایت با توجه امکاناتی که باید در نظر می گیرید متفاوت است.

شما می توانید در این پست هزینه های طراحی سایت توسط تیم تاپ سایت، با توجه نوع ویژگی هایشان را ببینید.

طراحی سایت با تاپ سایت

سخن آخر…

امروزه که تقریبا برای هر هدفی، یک سایت طراحی و می‌شود، سایتی موفق تر است که اصول طراحی سایت و بهینه سازی آن را رعایت کند. این سایت های میتوانند انواع مختلفی از پایگاه های خبری تا سایت های فروشگاهی باشند.

فرقی نمی کند که چه سایتی دارید، شما با ساخت و طراحی یک وب سایت قوی و موفق، می توانید در کمترین زمان به درآمد و سود بالایی برسید و مشتریان زیادی داشته باشید.

شما با سپردن طراحی سایت و سئو آن به تاپ سایت، می توانید در زمانی کم و با کمترین هزینه، سایتی زیبا و جذاب و قوی تحویل بگیرید.

مطالب مرتبط با

سئو چیست؟ – بهینه سازی موتور جستجو
مزایا داشتن وب سایت فروشگاهی
مزایا داشتن یک وب سایت فروشگاهی
چرا باید سایت بسازیم تاپ سایت
چرا باید سایت بسازیم؟
وردپرس چیست
وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟