سئو چیست؟ – بهینه سازی موتور جستجو

5/5
وقتی در گوگل چیزی را سرچ می کنیم معمولا فقط چند نتایج اول را چک می کنیم و به چیزی که میخواهیم می رسیم. اما چگونه آن صفحات به آن جایگاه ها رسیده اند. چه چیزی تعیین می کند که یک صفحه در کدام جایگاه باشد. سئو (SEO) کردن سایت به مجموعه عملیات هایی گفته می شود که انجام می شوند تا یک صفحه وب سایت به صفحه اول گوگل و حتی چند نتیجه اول برسد. در ادامه با ماه همراه باشید تا با سئو سایت آشنا شویم و بدانیم برای بهینه سازی وب سایتمان چه کارهایی باید انجام دهیم و چرا بهینه سازی وب سایت خود بسیار مهم است!

سئو (SEO) یا بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

کلمه سئو (SEO) از عبارت Search Engine Optimization به معنای “بهینه سازی موتور جستجو” گرفته شده است. سئو را می توان بصورت زیر تعریف نمود:

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به مجموعه اقداماتی گفته می شود که انجام می دهیم تا سایتمان به صفحه اول گوگل به خصوص چند نتیجه اول برسد. همچنین سئو فرآيند ساده‌ای نيست که به راحتي انجام شود. این اقدامات نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر که توسط سئوکار انجام می شوند. موتور‌هاي جستجو به طور مدارم الگوریتم های خود را تغییر می دهند. در نتیجه مهندسين سئو باید اطلاعات خود را در اين زمينه به روز نگه دارند. قابل ذکر است که یک سئوکار می تواند طراح سایت یا تولید کننده محتوا سایت نیز باشد.

بهينه‌سازي موتور جستجو یک سایت به معناي فريب و يا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های نادرست نيست. در سئو با استفاده از روش های اصولی کمک می کنیم که رتبه سایت در نتیجه جستجو در گوگل بهبود یابد.

قدم های سئو سایت

1- سئو تکنیکال

سئوی تکنیکال یا فنی همه چیز در مورد بهبود جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است. ساختن یک وب سایت سریع تر، خزیدن آسان تر و قابل درک تر برای موتورهای جستجو از ارکان بهینه سازی تکنیکال است.

2- سئو داخلی

سئوی داخلی اقدامات بهینه سازی موتور جستجو مربوط به داخل سایت هستند. لینک سازی داخلی زمانی است که یک سایت به URL های واقع در همان دامنه پیوند می دهد. پیوندهای داخلی به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات درون سایت شما را بهتر بیابند.

3- سئو خارجی

سئوی خارجی، برخلاف داخلی اقدامات بهینه سازی موتور جستجو مربوط به خارج سایت هستند. لینک سازی خارجی زمانی است که یک سایت به URL های واقع در دامنه های دیگر پیوند می دهد. سئوی خارجی همانطور که از نام آن پیداست فرآیندی است که شامل مداخلات خارجی در وب سایت می شود. به لطف این مداخلات، شناسایی وب سایت در اسکن آسان تر می شود.

3 مدل سئو داریم

1- سئو کلا سفید (White Hat)

سئو کلاه سفید، مجموعه ای از تکنیک ها و روش های تایید شده ی بهینه سازی موتور جستجو برای افزایش موقعیت وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو ( SERP ) است. نتایج موتورهای جستجو که در نتیجه ی روش های مورد تایید ظاهر می شوند، به جای پرداخت پول یا فریب، به عنوان نتایج جستجوی ارگانیک شناخته می شوند. از آنجایی که تبلیغات پولی و لینک های حمایت شده به طور برجسته در صفحات نتایج جستجو قرار می گیرند، قسمتی از نتایج جستجوی قابل مشاهده که به نتایج ارگانیک اختصاص داده شده اند محدود است.

2- سئو کلا خاکستری (Gray Hat)

سئو کلاه خاکستری یک روش بهینه سازی موتور جستجو است که ترکیبی از سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است. سئو کلاه خاکستری ریسک بیشتری نسبت به سئو کلاه سفید دارد. زیرا از دستورالعمل های موتور جستجو برای افزایش رتبه صفحه در SERP ها استفاده می کند. سئو کلاه خاکستری مطابق با استانداردهای پیشنهادی گوگل نیستند ولی به ظاهر روش های کلاه سفید به نظر می رسند. این روش ها ممکن است منجر به ممنوعیت سایت شما از موتورهای جستجو و سایت های مرتبط به آنها شود یا خیر. ولی تشخیص آنها راحت نیست.

3- سئو کلاه سیاه (Black Hat)

سئو کلاه سیاه عملی بر خلاف دستورالعمل های موتورهای جستجو است که برای کسب رتبه بالاتر سایت در نتایج جستجو استفاده می شود. هنر تاریک سئو کلاه سیاه راه اشتباهی است. سئو کلاه سیاه به جای حل کردن برای کاربر، به دنبال بازی الگوریتم های موتورهای جستجو است. سئو کلاه سیاه به جای کسب حق رتبه بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو، از تاکتیک های مشکوک استفاده می کند تا شما را به آنجا برساند. استفاده مداوم از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه احتمالاً به جای بهبود، به حضور شما در موتورهای جستجو آسیب می‌زند و اغلب به جریمه ختم می شود. تکنیک‌های کلاه سیاه شامل پر کردن کلمات کلیدی، پنهان‌سازی و استفاده از شبکه‌های لینک خصوصی است.

سئو سایت خود را به چه کسی بسپاریم؟

شاید بهینه سازی موتور جستجو در مفهوم ساده باشد ولی اجرای آن کار ساده ای نیست. در واقع سئو مجموعه‌ای از فعالیت‌های گوناگون است که اجرای آن هم به دانش، هم به تجربه و هم استمرار نیازمند است. تصمیم گیری در مورد این که سئو سایت مان را به چه کسی بسپاریم بستگی به 3 عامل اصلی شامل بودجه، منابع انسانی و زمان خواهد داشت.

به طور معمول کسب و کارهای اینترنتی به 4 روش مختلف سئو سایت خود را مدیریت می‌کنند:

1- یادگیری و انجام بهینه سازی موتورهای جستجو توسط مالک کسب و کار

در این روش مالک کسب و کار خودش سئو را یاد می گیرد و بخش مهمی از زمان و انرژی خود را به این کار اختصاص می دهد. بیزنس های تازه کار که هنوز بودجه کافی و ساختار سازمانی مشخص برای سرمایه‌گذاری در حوزه سئو را ندارند معمولا از این روش استفاده می‌کنند و پس از اینکه موفقیت‌های کوچک کسب کردند روش خود را تغییر می‌دهند.

2- برون‌سپاری به شخص یا شرکت

اگر مجموعه‌ای اهمیت سئو را به خوبی درک کرده و بودجه کافی برای تامین هزینه‌های آن را داشته باشد؛ برون‌سپاری پروژه به یک شخص یا شرکت معتبر به‌صرفه‌ترین روش برای موفقیت در سئو خواهد بود. این کار شما را از دغدغه‌های مربوط به جذب و نگهداشت نیرو، تامین امکانات و فضای کاری و از همه مهمتر آزمون و خطا برای رسیدن به نتیجه مطلوب راحت خواهد کرد.

3- تشکیل یک تیم داخلی سئو در شرکت

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که بیشتر از 30 کارمند دارند می‌توانند با تشکیل یک تیم داخلی برای دیجیتال مارکتینگ و سئو؛ سرعت عمل و انعطاف‌پذیری خود را در تصمیم‌گیری و اجرای کمپین‌های بازاریابی و پیشرفت در سئو افزایش دهند. این روش هزینه‌های به مراتب بیشتری در مقایسه با برون سپاری خواهد داشت ولی نقطه قوت آن بازدهی بالا و کسب نتیجه در زمان کوتاه تر است.

4- ترکیب تیم داخلی و مشاور حرفه‌ ای

برای سازمان‌هایی با بیش از 100 کارمند که معمولا در حوزه‌های رقابتی مثل گردشگری، ارز دیجیتال و … فعالیت می‌کنند و سئو مجرای مهمی در بازاریابی آنها محسوب می‌شود؛ تشکیل یک تیم داخلی کافی نیست. معمولا این شرکت‌ها از مشاوران حرفه‌ای و نظارت متنوع برای تقویت تیم و تصمیم‌گیری بهتر بره می‌برند.

سخن آخر…

امروزه که تقریبا برای هر هدفی، یک سایت طراحی و می‌شود، سایتی موفق تر است که اصول طراحی سایت و بهینه سازی آن را رعایت کند. این سایت های میتوانند انواع مختلفی از پایگاه های خبری تا سایت های فروشگاهی باشند.

فرقی نمی کند که چه سایتی دارید، شما با ساخت و طراحی یک وب سایت قوی و موفق، می توانید در کمترین زمان به درآمد و سود بالایی برسید و مشتریان زیادی داشته باشید.

شما با سپردن طراحی سایت و سئو آن به تاپ سایت، می توانید در زمانی کم و با کمترین هزینه، سایتی زیبا و جذاب و با سئوی قوی تحویل بگیرید.

مطالب مرتبط با ,

مزایا داشتن وب سایت فروشگاهی
مزایا داشتن یک وب سایت فروشگاهی
چرا باید سایت بسازیم تاپ سایت
چرا باید سایت بسازیم؟
وردپرس چیست
وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟
طراحی سایت چیست؟