وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

5/5
شاید اسم وردپرس را زیاد شنیده باشید و مشتاق هستید بدانید وردپرس چیست و چگونه کار میکند؟ تاپ سایت قصد دارد در این مقاله به شما عزیزان درباره ی وردپرس و اینکه چگونه طراحی سایت را با وردپرس انجام دهید توضیح دهد. پس در ادامه با ما همراه باشید!
وردپرس چیست

وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ وردپرس (WordPress) متداول‌ترین سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System | CMS برای طراحی وبسایت بدون نیاز به کدنویسی در جهان محسوب می شود.

دلایل معتبر و زیادی علاوه بر انعطاف پذیری بالا و رایگان بودن وردپرس وجود دارد که باعث می شود چنین جایگاهی داشته باشد که در این مقاله قصد داریم درباره ی آن ها صحبت کنیم.

با مطالعه مقاله «وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد»، به این نتیجه خواهید رسید که چرا سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهترین گزینه برای ایجاد یک وب سایت به حساب می آید.

وردپرس چیست

وردپرس چیست ؟

در جواب سوال اینکه وردپرس چیست باید بگوییم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز است، یا همان متن باز (Open Source) که ساختن وب سایت و مدیریت آن ها را برای طراحان سایت آسان می کند. وردپرس در ابتدا فقط یک سیستم وبلاگ نویسی بود که سپس به صورت یک سامانه مدیریت محتوا یا نرم‌افزار آزاد و متن باز برای مدیریت محتوای سایت‌ها ادامه با فعالیت داد. امروزه می‌توان گفت که وردپرس محبوب‌ترین ابزار مدیریت محتوا در دنیا است. در حال حاظر میلیون‌ها صاحب کسب‌ و کار، وبلاگ نویس و ناشر از وردپرس برای حفظ کردن حضور آنلاین خود در فضای مجازی و اینترنت استفاده می کنند. این سیستم مدیریت محتوا با استفاده از برنامه نویسی PHP توسعه داده شده که به پیچیده به نظر می رسد ولی در واقعیت اصلا اینگونه نیست.

سیستم مدیریت محتوای متن باز وردپرس به عنوان نرم افزاری به حساب می آید. این نرم افزار برای ساخت و ویرایش وب سایت توسط مدیر سایت ایجاد شده و نیازی به کدنویسی ندارد.

هدف استفاده از وردپرس چیست؟

هدف استفاده از وردپرس این است که افراد بتوانند بدون توجه به این که چه کسی هستند، چه توانایی هایی دارند و در چه موقعیتی از مکان قرار دارند بتوانند سایت بسازند یا داشته باشند.

وردپرس برای انتشار محتوای آنلاین با ظاهر مورد علاقه افراد ساخته شده است.

کاربران می توانند از وردپرس برای ساخت با موضوعات مختلف استفاده کنند. مثلا می توان به وسیله وردپرس یک وب سایت ساده ساخت که دارای مجموعه‌ای از نوشته‌ها در اسلایدبار (نوار کناری) سایت است و همچنین زندگی‌نامه نویسنده را همراه با صفحه اینستاگرام و تعدادی تصاویر نشان می‌دهد.

حتی کاربران می‌توانند وب سایت های پیچیده‌ تر با بخش‌های بیشتری مثل وب سایت های تجارت الکترونیک (E-Commerce) بسازند که با استفاده از آن ها برای مثال یک شخص می‌تواند کیف هایی را که به صورت دستی در منزل می‌سازد، در فضای مجازی به فروش برساند.

به عنوان مثال دیگری برای وب سایت های وردپرس این است که افراد می‌توانند سایت‌های تجاری مبتی بر خدماتی مانند رزرو هتل یا رستوران بسازند.

در نتیجه، با سیستم مدیریت محتوای وردپرس امکان طراحی هر نوع سایتی ممکن است.

نحوه ی کار با وردپرس چگونه است؟

نحوه ی کار با وردپرس و پست گذاری بسیار ساده است. برای شروع کار با وردپرس کافیست وارد «پیشخوان» (داشبورد) سایت خود شوید و صفحات جدید ایجاد کنید. می توان در مجله «نوشته» (پُست) قرار داد، ظاهر بصری وب سایت را به‌روزرسانی کرد و کارهای متعدد دیگری را انجام داد؟

وردپرس چه کاربردهایی دارد؟

از مهم ترین کاربردهایی که وردپرس دارد این است که به سادگی در آن می توانیم یک سایت راه اندازی کنیم. پس از آن با پنل مدیریتی ساده ای که در اختیارمان قرار می دهد، به مدیریت محتوای سایت بپردازیم. سپس تولید محتوا کنیم و مطلب نشر دهیم.

وردپرس از یک پایگاه داده (Database) برای ذخیره و سازماندهی داده هایی که در سایت وجود دارد، از جمله محتوای نوشته‌ها و صفحات، آدرس وب سایت، اطلاعات حساب کاربری و موارد دیگر استفاده می کند و می توان گفت همه وظیفه های مورد نیاز کاربران را انجام می‌دهد.

این ها مواردی هستند که وردپرس را تبدیل به ابزاری سریع و قدرتمند برای انتشار آنلاین اطلاعات به صورت می کنند.

وقتی قصد دارید یک صفحه جدید برای وب سایت در ویرایشگر محتوای وردپرس ایجاد کنید، می‌توان متوجه شد که تفاوت خیلی کمی بین یک ویرایشگر محتوا در کامپیوتر با ویرایشگر وردپرس وجود دارد. در ویرایشگر محتوای وردپرس می‌توان به راحتی مطالب را نوشت، تصاویر را افزود و با فشردن دکمه «انتشار» (Publish) آن را در فضای اینترنت منتشر کرد.

زمانی که یک نوشته در بخش «دیداری» ویرایشگر نوشته می‌شود، وردپرس به صورت خودکار کدهای HTML آن را جهت نمایش آنلاین محتوا در بخش «متن» ویرایشگر ایجاد می‌کند.

ویژگی‌ها و مزایای وردپرس

بیشتر از ۴۳٪ از سایت ها با استفاده از وردپرس ساخته می‌شوند و این میزان هر روزه در حال افزایش است.

خیلی از چیزها از جمله وب سایت های ساده، مجله ها، پرتال های پیچیده، وب سایت های سازمانی و حتی اپلیکیشن ها را می‌توان با استفاده از وردپرس ساخت.

وردپرس ترکیبی از سادگی برای کاربران و ناشران با پیچیدگی زیرساختی برای توسعه دهندگان است. این موضوع باعث انعطاف پذیری وردپرس در کنار سادگی استفاده از آن می‌شود.

ویژگی‌های استاندارد وردپرس را در این بخش فهرست کردیم. با این حال، هزاران افزونه دیگر هم هستند که وردپرس را گسترش (Extend) می‌دهند و هر کدام از آن ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. همچنین، کاربران می‌توانند در کدهای وردپرس هر تغییر یا به روزرسانی را برای پروژه های تجاری خود، بدون پرداخت هزینه‌ ای در جهت مجوز انجام این تغییرات، انجام دهند.

این مهم‌ترین مزیت یک نرم افزار رایگان و آزاد به حساب می‌آید. این آزاد بودن نه تنها در قیمت، بلکه در مدیریت کامل کدهای وردپرس نیز وجود دارد.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های اصلی وردپرس شامل موارد زیر می شوند :

  • سادگی در وردپرس
  • انعطاف‌پذیری در وردپرس
  • انتشار آسان محتوا در وردپرس
  • ابزارهای انتشار محتوا در وردپرس
  • مدیریت کاربران در وردپرس
  • مدیریت رسانه در وردپرس
  • انطباق کامل وب سایت با استانداردها در وردپرس
  • سیستم ساده استفاده از پوسته‌ها در وردپرس
  • ارتقای سایت به وسیله افزونه‌های وردپرس
  • ابزار نظرات داخلی وردپرس
  • بهینه‌سازی موتور جستجو برای وردپرس
  • استفاده از وردپرس در زبان‌های گوناگون
  • ابزار نظرات داخلی وردپرس
  • استفاده از وردپرس در زبان‌های گوناگون
  • نصب و بروزرسانی آسان وردپرس
  • عملیات درون ریزی در وردپرس
  • مالک داده‌های خود بودن در وردپرس
  • آزادی عمل در وردپرس
  • اجتماع وردپرس
  • امکان مشارکت در وردپرس
وردپرس چیست

 

سخن آخر…

در مجموع در این مقاله دانستیم که وردپرس چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین این ها دلایلی بودند که وردپرس را تبدیل به بهترین ابزار طراحی سایت تبدیل می کنند.

شما می توانید طراحی و سئو سایت فروشگاهی خود را به تاپ سایت بسپارید تا با کمترین هزینه، یک فروشگاه اینترنتی فوق العاده داشته باشید.

مطالب مرتبط با

سئو چیست؟ – بهینه سازی موتور جستجو
مزایا داشتن وب سایت فروشگاهی
مزایا داشتن یک وب سایت فروشگاهی
چرا باید سایت بسازیم تاپ سایت
چرا باید سایت بسازیم؟
طراحی سایت چیست؟