با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و روند رو به رشد آن، بازاریابی هم تحت تاثیر قرار میگیرد. بازاریابی همیشه برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز، این بدان معناست که شما باید افراد را در جایی که در حال گذراندن وقت خود هستند هدف بگیرید؛ یعنی در اینترنت. بنابراین بازاریابی آفلاین دیگر به اندازه گذشته موثر واقع نمیشود و شما باید با رویکردی نو به سمت بازاریابی دیجیتالی بشتابید.
دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام، روشی جدید برای صاحبان کسب و کار است تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را در قالبی جدید معرفی کنند. البته این مفهوم تنها به معرفی محصولات محدود نمیشود و برای این نوع بازاریابی باید ارتباط منطقی با مخاطب و مشتری برقرار کنید. مثل اطلاعرسانی به مشتری، نشان دادن باطن کسب و کار، احترام به نظرات و تجربیات مشتری و مواردی که در ادامه توضیح خواهیم داد.
بازاریابی در اینستاگرام را به دو روش میتوان انجام داد:
تبلیغ کسب و کار از طریق اینفلوئنسرها و سلبریتیهای اینستاگرام
تولید محتوای اصیل در صفحه خود و تلاش برای افزایش دنبالکنندهها با استفاده از ارتقاء صفحه
بهترین نوع بازاریابی اینستاگرامی، استفاده از هر دو روش مذکور با استفاده از یک استراتژی منظم است. یعنی ابتدا صفحه خود را به حدی از پیشرفت برسانید، ظاهر آن را مرتب کنید، محتوای مفید و موثر تولید کنید و سپس برای معرفی خود از صفحات محبوب اینستاگرام استفاده کنید.
اگر هنوز برای صرف وقت و هزینه برای صفحه اینستاگرام خود مردد هستید، شاید دانستن موارد زیر برای تصمیمگیری شما تاثیرگذار باشد. فراموش نکنید که حتی اگر تصمیم خود را گرفتهاید نیز باید با جزئیات آن آشنا باشید:
اینستاگرام فضایی در اختیار شما میگذارد تا برند یا فروشگاه خود را در چشم دیگران به نمایش گذارید و در واقع آن را ثبت کنید؛ حتی اگر تعداد دنبالکنندههای شما زیاد نباشد باز هم ثبت برندتان در اینستاگرام، معرفی خوبی برای کسبوکارتان محسوب میشود.
وقتی صفحه خود را در اینستاگرام ثبت کنید، امکان این وجود دارد که افراد با جستجوی نام یا هشتگهای شما، صفحهتان در اینستاگرام را ببینند و مشتری شما شوند.
پیش از محبوبیت اینستاگرام، فروشگاههای آنلاین در تلگرام، واتساپ و یا از طریق تماس تلفنی با مخاطبان خود آن هم به شکل جزئی در ارتباط بودند اما با ایجاد اکانت اینستاگرام میتوانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و علاوه بر ایجاد اعتماد، سوالات و مشکلات آنها را در مورد محصول خود رفع کنید. (چنانچه قصد گذاشتن لینک تلگرام در بیو اینستاگرام را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!)
در حال حاضر که استفاده از اینستاگرام گسترش یافته، ایجاد اکانت برای کسبوکارتان قدرت و اعتبار بیشتری به شما میدهد؛ حتی اگر محتوای زیادی در آن تولید نکنید. در واقع نشاندهنده تسلط برند شما بر تمام پلتفرمهاییست که مخاطبان در آن جا حضور دارند.
اگر قصد تبلیغ و یا بازاریابی داشته باشید، روشهایی مثل تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای سطح شهر، پخش و چسباندن تراکت، هزینه بسیاری بر دوش شما خواهد گذاشت، در حالی که بازاریابی در اینستاگرام هزینه چندان زیادی ندارد؛ اما تلاش و ممارست بیشتری میطلبد و تاثیرگذاری آن زمانبر است.
اگر صفحه اینستاگرام نداشته باشید چطور میخواهید روند تولید محصول، معرفی اعضای تیم، داستان کسبوکار و مواردی از این دست، طوری که مخاطبان آن را ببینند و برای دیگران نیز بفرستند را منتشر کنید؟ اینستاگرام فضای بسیار مناسبی برای این مطالب است.
از طریق صفحه اینستاگرام خود میتوانید در مورد تخفیفها، محصولات جدید، روند پیشرفت، اتفاقات مهم، برندگان قرعهکشی و مواردی از این دست اطلاعرسانی کنید.
اگر در صفحه اینستاگرام خود خدمات پشتیبانی ارائه دهید، خواهید دید که چه تعداد افراد در مورد محصولات شما نیاز به شفافسازی و حل مشکل دارند. در حالی که بدون صفحه اینستاگرام، افراد ممکن است از سوالکردن یا دریافت خدمات منصرف شوند.
یکی از روش های تبلیغات افزایش فالوور اینستاگرام را می توان همین استفاده از تبلیغات بازدیدی به شمار آورد. در این روش شما فقط به ازای تعداد بازدید محتوای تبلیغتان هزینه پرداخت میکنید و نه بیشتر! در واقع تبلیغ شما در پستها و استوریهای پیجهای پرفالوور اینستاگرامی نمایش میگیرد و شما تنها به ازای هر 1000 بازدید هزینه پرداخت میکنید. با استفاده از تبلیغات بازدیدی جریان شما میتوانید پیجهای مرتبط با برندتان را شناسایی کرده و به بهترین نحو آن را اجرا کنید. کافیست در جریان ثبتنام کنید.
در این مرحله شما با شناسایی اینفلوئنسرهایی که مرتبط با کسبو کار شما هستند، میتوانید تبلیغات انجام دهید و درصد زیادی از فالوورهای آنها را جذب کنید. البته پیداکردن این اینفلوئنسر مناسب و تعرفههایی که برای پست یا استوری دارند، به این آسانیها هم نیست و بسیار زمانبر و خسته کننده به نظر میرسد. شما میتوانید از خدمات اینفلوئنسر مارکتینگ جریان استفاده کنید. هزینه این تبلیغات براساس این که قصد همکاری با چه اینفلوئنسری را داشته باشید، متغیر است. در جریان، لیست و هزینه تبلیغات اینفلوئنسرها به همراه اطلاعات آنها گردآوری شده است تا شما بتوانید با توجه به بودجه خود، بهترین تبلیغات را اجرا کنید.
چه راهی بهتر از اینکه اجازه دهید کسی محصول شما را امتحان کند و مشتری شود؟ مسابقاتی را اجرا کنید که برای شرکت در آنها نیاز است که شخصی حساب کاربری شما را دنبال کند یا با هشتگ شما پست بگذارد.
به نمایش گذاشتن یک محصول یا خدمات جدید با استفاده از لایو اینستاگرام فکر کنید. سپس، با قرار دادن لینک خرید در بیو، کاربران را به خرید سوق دهید. همچنین، فراموش نکنید که از لینک در بیو اینستاگرام و همچنین نکات برجسته استوری اینستاگرام خود استفاده کنید، زیرا این موارد می توانند فالوورها را به وب سایت، وبلاگ و صفحات محصول شما متصل کنند.
در آخر دکمه اشتراک گذاری اجتماعی اینستاگرام را در وب سایت خود قرار دهید و اینستاگرام خود را در سایر سیستم عاملهای اجتماعی به اشتراک بگذارید.